Framsteg i klassen

Jag är så glad! Även fast jag förstår att det inte är lätt för lärarna…

Klockan 9 imorse skulle Max vaccinera sig mot mässling, röda hund och vad ni den tredje sjukdommen är så jag stannade i skolan tills efter det vilket innebar att jag fick vara med på idrotten och observera hur det går till.

Den här klassen, och för den delen parallellettan på samma skola, har extra många stökiga eller impulsstyrda barn vilket gör det näst intill omöjligt att ha undervisning i helklass på 26 elever.

I måndags hade vi föräldra- och barnmöte i skolan där personalen berättade hur dom kände och en ny metod som dom infört med ”Grön gubbe”, som jag själv har lite svårt att förstå i praktiken. Det går ut på att barnen tillsammans tagit fram en lista på ca 20 saker som en ”Grön gubbe” gör. Sedan fick vi dela in oss i mindre grupper med 5-6 barn i varje grupp. Sedan skulle barnen välja ut de 5 viktigaste egenskaperna för en Grön gubbe. Max grupp valde ut:

  • Retas inte
  • Sparkar och slåss inte
  • Pratar inte rakt ut i rummet
  • Lyssnar på den som pratar utan att avbryta
  • Säger inte fula ord
  • Räcker upp handen när man vill säga något

Sedan ska barnen alltså försöka tänka på detta varje dag för att alla ska bli gröna gubbar. Klassläraren visade en bild som de hängt upp på väggen med lika många gubbar som barn i klassen där en liten grupp på ca 8 var röda, en större grupp var orange och en mindre grupp på ca 7 var gröna. den skulle representera klassen som den såg ut nu. (Jag hoppas inte att dom pekat ut vem som är vem… eller?) Max säger att han är orange.

Med start den här veckan har dom också delat upp klassen i halvklass på fredagsidrotten och de är kvar nere på lilla skolan i rörelserummet. På tisdagar och tidigare fredagar har dom gått upp hela klassen till stora skolan för att ha helklass vilket tydligen varit katastrofalt, och efter den här morgonen kan jag se det.

I Max halvklassgrupp är det 3 stycken som verkligen stör. vad som gör mig så glad är att Max inte verkar vara en av dom! Jippi!!!! Han har lite svårt att sitta stilla och sprattlar iväg ibland, han är absolut inte en av dom som är lugnast, men det vet jag inte om jag vill att han ska vara heller. Det är bra att han tar för sig och vågar.

Jag pratade med idrottsläraren efteråt och frågade hur han tyckte det gått och han tyckte det gick mycket bättre än tidigare gånger men att det var 3 stycken som det varit problem med men att det gick att hantera bättre eftersom det var mindre grupp. Jag frågade lite om Max och han sa att Max inte är en av dom. det är skillnad på dom som inte vill vara duktiga och bara är motvals och dom som vill och har en glädje men har lite svårt att sitta stilla hela tiden.

Max är alltid positiv och han vill vara duktig och kan vara duktig, men ibland flamsar han till det. Han är absolut inte ett barn som behöver punktmarkeras. Det är så fantastiskt skönt att höra och jag sa det till läraren eftersom Max varit just en så’n tidigare som behövt extra styrning.

Känner att jag skulle vilja prata med klassläraren om hans bakgrund mer, så hon verkligen förstår hans historia, för det är en jätteskillnad nu mot för 2-3 år sedan. Och det här gör mig så himla glad trots att jag är bekymrad för lärarna som ska orka hålla ut och kunna entusiasmera klassen i allt detta.

Men det måste bli bättre i klassen och jag tror verkligen de är på rätt väg. Jag skulle vilja gå och köpa en stoooor bukett blommor till alla lärarna för det enorma jobb dom gör för våra barn!

Idrottslektion, instruktioner 091009

Barnen får instruktioner från idrottsläraren, alla sitter fint på bänkarna (Max i röd/vitrandig tröja vid fönstret)

Idrottslektion,  golvövning 091009

Rullövning på golvet, alla rullade åt olika håll så de hamnade på varandra

2 thoughts on “Framsteg i klassen”

Kommentera

