Hemgjorda mums

Sitter i min fåtölj framför TV’n med Desperate housewives med en kopp te och en kokosmums, gräddbulle, mums mums eller vad det nu kallas. Så otroligt gott! Skulle kunna mula i mig hela asken på 2 sekunder! Men, det ska jag inte göra. Istället letade jag fram ett gammalt recept på hemgjorda kokosbollar, eller rutor. Jag har bara gjort dom en gång, men om jag minns rätt var de väldigt goda. Inte lika fluffiga som köpta utan segare. Måste testa igen!

Kokosmums

Ca 25 st

Ingredienser:

  • 1½ msk gelatinpulver
  • 1½ dl kokande vatten
  • 5 dl socker
  • 1 dl florsocker
  • 1 äggvita
  • 1 dl citronvatten (saften från en halv citron, resten iskallt vatten)
    eller
    1 dl vatten och 1 msk vaniljsocker
  • 3-4 dl kokosflingor
  • 2 msk kakao

Gör så här:

  1. Häll gelatinpulvret i en stor bunke. Slå på kokande vatten och vispa med elvisp så att pulvret löser sig.
  2. Häll i socker, florsocker, äggvita och vatten med citron eller vaniljsocker.
  3. Vispa med elvisp på högsta fart i 10 minuter. Smeten ska bli tjock, blank och vit.
  4. Blanda kokos och kakao väl i en skål. Ta fram en liten form, ca 20×30 cm. Strö ett lager av kokosblandningen i botten av formen. Häll i smeten, jämna till ytan och strö på ett lager av kokosblandning. Ställ formen i kylen några timmar.
  5. Dela kakan i rutor av önskad storlek med vass kniv. Lyft upp bitarna med en stekspade och vänd en bit i taget i choklad- och kokosblandningen. Alla sidor ska bli täckta.
  6. Förvara kokosbitarna på svalt och torrt ställe.

Googlade och hittade även lite fler recept:

Kommentera

