Ungdomsböcker.

Jag läste en recension av boken – Janne, min vän av Peter Pohl och blev så otroligt nyfiken. Har du läst den?

”Den 31 augusti 1954 klockan 18. 32 ändrades allting. Då dök Janne upp från det okända, och med sin häpnadsväckande cykel prejade han sig in bland oss, grabbarna i gänget på Söders höjder. ” Janne visar sig vara en mycket speciell person som griper in i Krilles liv på ett sätt som han inte kunnat förutse.


Här ligger jag och blöder skriven av Jenny Jägerfeldt är också en ungdomsbok jag skulle vilja läsa. Boken vann Augustpriset i klassen Årets svenska barn- och ungdomsbok 2010.

”Klockan var kvart i ett torsdagen den tolfte april, dagen för den internationellt inbillade olycksdagen, och jag hade just sågat av den yttersta toppen av min vänstertumme med en elektrisk sticksåg.”

Maja skulle aldrig skada sig själv, aldrig avsiktligt som folk verkar tro. Ska man inte få såga av sig en tumspets utan att alla börjar oroa sig? Det vill säga, alla utom Majas mamma. Tvärtom är det Maja som oroar sig för henne.

På en fest hon inte är inbjuden till träffar hon tjugoåriga Justin, en superverbal bilmekaniker med rosa byxor, som får henne att glömma allt om frånvarande mammor och avsågade tummar. Men sen läser Maja ett mejl som inte är till henne, ett mejl som gör ondare än alla sticksågar i världen.

Tror Max är för liten för dessa men kan jag köpa dom till mig själv? Kanske skulle kolla upp biblioteket förresten.

Kommentera

