Tidig lördagamorgon.

Förstår inte varför jag vaknar så tidigt på helgerna nu. 7 på en lördagsmorgon är ju himla onödigt.

Jag har precis spontanhandlat lite böcker genom Adlibris app:

  • Janne, min vän
  • Här ligger jag och blöder
  • samt Charlotte Perellis träningsbok – Kan jag, kan du.

Nu surfar jag efter ett lämpligt träningsprogram sol jag skulle kunna köra nu på morgonen här hemma. Några tips på bra sajter alt youtube-filmer?

Är så deprimerad för att trenden med krympande byxor fortsätter trots att jag tänker mer på vad jag äter och tränar puls + styrka två ggr i veckan. Jag vill verkligen inte gå på svältdiet!! : (

Jag ska klippa och slinga mig idag. Bokade en tid på Bobby’s i Vällingby till kl 10:45 och håller tummarna för att jag inte får någon nybörjare…

Jag har sparat ner lite bilder på hur jag vill klippa luggen. Ingen rak lugg blir det utan jag vill ha en så’n där mittemellan som man kan dölja lätt och som man jag göra ”gardinlugg” av. Sedan vill jag inte klippa upp för mycket på sidorna. Jag har så tunt med hår närmast ansiktet (beskrivningen låter helkonstig ; ) så jag vill behålla så mycket som möjligt.

Färgen vill jag egentligen ha som den är i längderna, bara ljusa upp rötterna. Det är det här som brukar vara så svårt för frisörerna att få till så som jag vill…

Ska också försöka hitta en baddräkt då vi åker upp till syster-yster i Sundsvall på fredag och har planerat att besöka Himlabadet. Vill inte visa mig i bikini… Funderar på en helkroppsdräkt, finns det? ; )

Hör att Ville också är vaken och ligger och tittar i sin iPod Touch. Som han älskar den! : )

Ha en skön lördag!

5 reaktioner till “Tidig lördagamorgon.”

  1. Oh no…..
    Jag vill inte vara kärringen mot strömmen, men risken med så lågt kcal intag är att man istället minskar förbränningen :(
    Man ska ABSOLUT inte äta för lite. Att man går ner i vikt av energiunderskott är ju en självklarhet.
    Jag kan ju bara tala för mig själv (och merparten av alla jag tränar med för den delen), men ägg och gröt är inte alls för mycket till frukost. Själv äter jag två mackor och en soyalatte till frukost (med smör och ost).
    Att träna styrka är jättebra eftersom muskler förbränner mer och snabbare än fett. Dessutom vill man väl byta ut fett mot muskler eller?
    Bättre är att träna kanske 45 minuter styrka och 20 minuter powerwalk på bandet efter. Eller när det blir lite varmare, försök få till morgonpromenader i alla fall på helgen (helst 90 minuter)

    Kroppen vänjer sig tyvärr snabbt med för lite kalorier och det har helt motsatt effekt. Du blir grinig, orkar inte träna så hårt som du behöver för att minska i vikt och omfång mm mm…. Viktkoll är faktiskt en sida (om det är appen) som jag inte riktigt gillar. Det finns bra sidor på nätet om du vill räkna ut ditt basala energibehov. Kolla med en seriös PT. Jag kan rekommendera http://www.trendotraning.se där du kan få massa tips. :)

    I alla fall så är det inte kul att vakna så tidigt. Usch! Fast det är desto roligare att bli fin i håret!

    Kram

    Gilla

    1. Tack för era tips! Jag tror det ligger något i vad Katarina säger om att kroppen vänjer sig vid liten kaloriintag och så händer ingenting. Tror det är så för mig och så har jag kommit på att jag mår bättre om jag faktiskt äter istället för att ta måltidsersättning som pulver eller bar.

      Måste hitta bra recept som kan ersätta våra vardagsrecept. Är så tråkigt bara att våra barn är då himla kräsna med maten. 5 1/2 åringen äter knappt nå’t även fast vi aldrig lagar annan mat till dom utan de får äta samma mat som oss, eller vara utan…

      Jag ska absolut kolla in sajten du tipsade om Katarina : )

      Moa, ‘Great’ ska jag kolla upp, har jag inte hört om tidigare. Jag brukar äta havregrynsgröt och en macka med rökt skinka till frukost.

      Imorgon hoppas jag på en längre sovmorgon *Zzzz*

      Gilla

  2. Jag har också fått att jag ska äta 1300 kcal/dag. Ett tag funderade jag på om jag åt för lite eftersom jag konstant tänker på mat. Så visst jag äter också mer emellanåt. Om man ska äta 1300 kcal om dagen gäller det verkligen att man planerar sin mat och det är inte lätt att få det att passa hela familjen. Jag lagar mat till mig och till min sambo. Chili con carne är bra för då kan jag äta med sallad och han kan ta ris till, något jag också ofta äter är kokt torsk med spenat och kokta morötter, men oftast blir det dessvärre olika mat för oss då vi har olika behov. Och sedan blir det jäkligt enformigt så jag förstår att det är jobbigt att laga och anpassa sig till en hel familj. Och sedan är ju alltid svårast att gå ner som du vill 2 kg. Det är dem sista envisa kilona som aldrig riktigt vill ge med sig :) En annan sak. Jag köpte på inrådan av min kompis en pulsklocka. Dem kostar en slant om man vill ha en bra och jag kan verkligen rekommendera en sådan. Då ser man vilken puls man har och man kan även se kaloriförbränning osv. Jag kan inte längre träna utan min :)
    Om du gillar gröt så är den nya great ett bra mellanmål som man bara fyller med hett vatten och rör om, 180 kcal. Proteinbars eller frukt, keso om du gillar det, nötter i lagom mängd, morötter mm :)

    Gilla

  3. Du kanske äter helt fel trots att du tror att du äter rätt. Viktklubb är en bra sida där man skriver ner allt man äter. Man kanske tror att det är ok att äta 2 mackor med pålägg till frukost, ett ägg och en portion gröt. Det är oftast alldeles för mycket. Försök att ta reda på vad du förbränner på ett dygn när du bara ”lever”. Sedan är det bara att räkna ut hur mycket du bör äta och träna. Jag har kört på detta sätt sedan i september, dvs räknat kalorier. Jag har gått ner 7 kg på 6 månader så det går inte alltid snabbt. Men huvudsaken att du gör det rätt :)
    Dessutom. OM du hela tiden väger dig och tänker på din viktnedgång så kommer det inte hända något. Försök att träna mer kondition än styrka. Jag har kört på kondition rakt igenom för att jag vill gå ner i vikt. Nu till våren ska jag börja köra mer styra. Crosstrainer är ett perfekt redskap vad gäller fettförbränning :) Lycka till!

    Gilla

    1. Tack för tipsen Moa. Faktum är att jag har Viktklubb och rekommendationen att äta 1300 kal/dag för att gå ner 2 kg på 4 veckor. Jag har hållit mig mellan 1100 och 1500, har blivit mer onyttigt på helgerna och därför upp mot 1500.

      Jag tränar Core Pulse och Shape som båda är kombinationer av styrka och kondition eller åtminstone pulstoppar.

      Hade PT i 6 veckor och frågade honom om jag måste konditionsträna för att gå ner i vikt men fick svaret att det behövdes inte… Jag gillar inte konditionsträning alls så jag blev förstås lycklig över det svaret. Jag vill förbränna och forma kroppen så jag är inte bara ute efter de där kilona. Att komma i mina byxor är viktigast : )

      Tar tacksamt emot alla tips jag kan få. Gärna recept på bra mat som funkar för hela familjen. Lunch är svårt tycker jag och mellanmål när man jobbar.

      Gilla

Kommentera

