Skärtorsdagsmorgon.

Skärtorsdag
Namnet skärtorsdag kommer av verbet skära i betydelsen rena. Det var syndaförlåtelsens dag, en reningsdag genom nattvardens instiftande.

källa: Nordiska museet

Så ta och tvaga er ordentligt idag! ; )

Det ser ut att bli en fantastiskt dag idag. Sitter vid köksbordet och jobbar hemma eftersom det är halvdag idag. Känner mig mycket bättre idag så nu ska jag beta av lite grejjer som blivit liggandes medan jag varit sjuk.

Max och Ville ligger i sina sängar och snusar sött. De har fått börja sitt påsklov nu. De ser fram emot 5 dags ledighet! Dom längtar verkligen efter sommarlov nu…

När kommer påskkärringarna?

Varje år är vi helt oförberedda inför påsk och halloween med tanke på inköp av godis till de små tiggarna ; ) Hittade den här informationen på Nordiska museets hemsida:

Nuförtiden är påskkäringarna i västra Sverige i farten på påskaftonen medan skärtorsdagen är den vanligaste dagen i östra Sverige.

Hm… jag såg redan igår 2 påskkärringar springa runt… Kan inte Svt’s Bollibompa gå ut med information varje år så alla ungar vet, och alla vuxna vet vilken dag de ska mörklägga huset och gömma sig alt köpa hem tonvis med godis.

2 reaktioner till “Skärtorsdagsmorgon.”

  1. Jag har tvättat mig och missat alla påskkärringar.
    Lite kul då mannen kom hem och undrade varför Jossan skulle vara en Easter bitch på dagis hahaha…. ;) (Lost in translation tror jag)

    Gilla

Kommentera

