Måndagspepp av Olof Röhlander.

Jag har prenumererat ett tag på Olof Röhlanders nyhetsbrev men faktiskt aldrig läst det. Förrän idag. Jag tänkte jag skulle dels med mig till dig i h tipsa om att signa upp du med.

Ofta drar jag lite på munnen åt sånt här, det är liksom svårt att ta det riktigt på allvar att någon kan försörja sig på att ”peppa” andra. Men varje gång jag läser, lyssnat på en föreläsning tycker jag att det ät himla bra och faktiskt lite uppmuntrande att ta tag i sitt liv och förändra sig till det bättre.

Här kommer dagens brev:

Hemingways hemlighet

God morgon,
Det där säger man kanske bara ibland, men jag menar det verkligen idag, för mig är det en god morgon och jag hoppas det gäller även dig.

Jag har en kopp nybryggt kaffe bredvid mig och i datorn spelas La Vie En Rose av Edit Piaf. Jag gör nog ofta det också tror jag, alltså ser livet i rosa.

Lite naivt kanske, men de ”glasögonen” kan göra vem som helst på bättre humör, eftersom man då inte bara fokuserar på lågkonjunktur, sorger, kriser och krämpor, utan även lyser ficklampan på det som är bra och skimrande rosa.

Det du fokuserar på får du mer av, så vad gör du för att skapa en god morgon?

Den där låten med Edit Piaf påminner mig om min favoritrestaurang i New York, en fransk liten pärla på Manhattans 60:e gata som heter Le Veau d´Or, där just den låten ofta spelas i bakgrunden.

Ska du till New York den närmaste tiden så gå till Le Veau d´Or och låt dig liksom i filmen ‘Midnatt i Paris’ njuta av resan bakåt i tiden till 1930-talets Frankrike.

Jag gillar att börja kvällen med att sitta där i baren och njuta av musiken och stämningen och lyssna på historier från förr. En sådan historia är att självaste Ernest Hemingway en kväll för många år sen suttit där i samma hörn i baren på Le Veau d´Or, med en Daiquiri i handen i sedvanlig ordning.

Sedan hände tydligen något ovanligt. Nobelpristagaren i litteratur år 1954 plockade helt sonika fram sin barndomsdagbok ur en liten väska bredvid och avslöjade där och då sin lilla hemlighet. Han öppnade dagboken och de som satt närmast i baren kunde själva få läsa en mening ur den, en mening som fick alla att skratta och häpna på samma gång. Där stod följande:

”I intend to travel and write”,

Detta hade Hemingway bevisligen skrivit i sin dagbok redan som liten grabb hemma i Chicagos förorter. Ja, den intentionen stämde ju på pricken!

Det hade alltså blivit precis som Hemingway hade tänkt sig i det där fallet, något som alla hade tyckt var både intressant och inspirerande. Tänk om det blir som man tänkt sig?

Vad Hemingway nämligen visste om var styrkan i det skrivna ordet i kombination med tydliga avsikter och intentioner. När något man avser att göra eller bli står nedskrivet så verkar det öka både vad gäller inre trovärdighet och (o)medveten målstyrning, jämfört med när det bara figurerar som en vag tanke.

Veckans peppande uppgift:

Låt oss därför börja den här dagen med att kopiera det Hemingway gjorde tidigt i sitt liv och ta fram papper och penna och skriva ned en mening som börjar så här:
”Jag har för avsikt att… …idag”.

Sen skriver du en mening till som börjar så här:
”Jag har för avsikt att… …den här veckan”.

Sen avslutar du med en tredje mening som heter:
”Jag har för avsikt att bli/vara/verka för… …i mitt liv”.

Hemingway må ha haft mörka sidor och varit deprimerad i perioder, men han var bra på att leva livet fullt ut och att få det som han tänkt sig. Det där sistnämnda kanske börjar med något så enkelt som att man funderar över vad man har för avsikter, så vad har du för avsikter med den här dagen? Nästa steg: Skriv ned dem. Skillnaden som gör skillnaden.

Det var allt för den här gången, skapa både en god morgon och en härlig vecka, och tack för att du läser Veckans Peptalk. Hur veckan än ser ut, kom ihåg att rätt attityd är viktigare än rätt resurser.

En annan jättebra föreläsare är Elaine Bergqvist!

Ha en bra dag : )

En reaktion till “Måndagspepp av Olof Röhlander.”

Kommentera

