Dockor.

Om du läst min blogg ett tag kanske du anat att jag har en liten fetich för dockor. Inte såna där bebisdockor utan lite annorlunda dockor. Jag gjorde ett inlägg om Twilight-dockor och min Kokeshidocka – Garu.

Eftersom jag inte har några döttrar så köper jag väldigt sällan dockor. Så när det är dags för att köpa present till någon tjej, går jag gärna till de rosa hyllorna och sneglar. Men kan/ska man köpa en docka bara för att det är en tjej. Jag kanske borde köpa en fotboll istället för att motverka stereotyperna? Eller något könsneutralt som ett sällskapsspel?

Nu har jag varit och handlar två presenter till två tjejer och kors i taket, det blev dockor! En Bratz och en Lalaloopsy.

Har sett att det kommit en ny serie dockor – Monster High Dolls.

Jag undrar bara vem som är målgruppen för dessa coola dockor. Enligt tillverkaren Mattel ska det var tjejer i 10-12 års åldern. Leker man med dockor när man är 12? Eller man kanske bara samlar på dom?

En reaktion till “Dockor.”

Kommentera

