Recept: Tekakor

När jag träffade mamma hos syster förra helgen, hade hon med sig några påsar tekakor. De var supergoda så jag bad om receptet och här kommer det.

Jag tänkte försöka mig på dessa imorgon. Ska göra i ordning mjölken och havregrynen snart så det får stå och svälla i natt.

Tekakor, ca 70 st

1 liter mjölk
5 dl havregryn (fiberhavregryn)

Lägg i blöt över natten.

300 g smält margarin
3 dl socker
4 pkt jäst
2 tsk salt
3 dl vetekli eller vetegroddar (jag hade vetekli)
2 3/4 liter mjöl (1.6 kg)

Kavla ut till ca 1 cm tjocklek
ta ut mått med glas eller lämplig storlek

Nagga innan jäsning på plåt ca 2 tim

Grädda mitt i ugn 225 gr

Du kan halvera satsen om du vill

Lycka till / mamma

2 reaktioner till “Recept: Tekakor”

Kommentera

