Idag äter vi…

Parmesanpanerad plattfisk med örtpotatis
Antal portioner: 4


Foto: Martin

Ingredienser

Fisk
8–10 spättafiléer
2 dl vetemjöl
2 st ägg
200 g parmesanost
Smör till stekning
Salt, efter smak
Peppar, efter smak

Potatis
8–10 potatis
1 st citron
2 st vitlöksklyftor
Blandade färska örter, det man har tillgång till och tycker om
Smör och olivolja till stekning
Flingsalt
Peppar

Gör så här

Fisk

  1. Häll upp mjölet, uppvispat ägg och fint riven parmesanost i varsin skål. Spara gärna lite parmesan till serveringen.
  2. Vänd därefter spättafiléerna i mjölet, äggen och till sist i den rivna parmesanosten i nämnd ordning.
  3. Stek dem sedan i smör ett par minuter på varje sida.
  4. Salta och peppra under stekning.

Potatis

  1. Skär potatisen i skivor.
  2. Finriv skalet från en väl tvättad citron.
  3. Finhacka vitlök och örter.
  4. Lägg en klick smör i en stekpanna och stek potatisskivorna tills de fått fin gyllenbrun färg och blivit mjuka.
  5. Salta och peppra.
  6. Strö över citronraspet, finhackad vitlök och örter.
  7. Häll över en skvätt olivolja och låt allt steka tillsammans.
  8. Avsluta med att pressa över lite fräsch citronsaft och strö på lite flingsalt.
  9. Servera till den frasiga fisken.

Källa: Recept.nu

2 reaktioner till “Idag äter vi…”

  1. Jag har hört att det kan vara bra att undvika gluten (i en del dieter). Personligen är jag skeptisk till att slaviskt följa något. Jag märker att min mage mår bra av soja eller havre i latten (du fattar) och kan ha lite mjölk i te eller en kopp kaffe. Men inte stora mängder. Fil och yoghurt klarar jag bättre. Precis som min dotter som faktiskt är laktosintolerant.
    När det gäller pasta och bröd har jag märkt länge att jag får plattare mage om jag inte stoppar i mig för mycket, men att det skulle göra så stor skillnad bara att plocka bort allt bröd hade jag ingen aning om. Jag tål gluten, men det är ett oväsen hela tiden.. Och svullen.
    Men kan ju äta i mindre mängder utan problem.

    Kan vara värt att testa. Jag känner mig helt plötsligt rätt platt. Märkligt!

    Gilla

Kommentera

