Magmuskler eller rygg?

Ett nytt år känns som en naturlig tidpunkt för att ta tag i sitt liv, eller hur? Eller efter semestern, då man varit ledig och fått lite distans till vardagsstressen. Så häromdagen tog jag och laddade ner apparna 100 pushups och 200 situps. Igår startade jag igång programmen som utlovar att om följer instruktionerna ska klara 100 armhävningar snart. 200 situps (eller man ska göra crunches) ska man klara efter 6 veckors träning. För att få ett personligt anpassat program ska man först testa vilken nivå man ligger på idag, jag klarade 8 armhävningar (på tårna så klart!) så mitt program startade med att första dagen göra ett set om 2, 3, 2, 2, 3 dvs totalt 12 repetitioner.

När det kom till testet för magträningen blev jag återigen påmind om att det är något skumt med antingen min rygg eller magmusklerna eftersom jag inte kan lyfta mig knappt nåt trots att Jaguar magmuskler och kan stå plankan etc, men just sit-ups och crunch gr liksom inte. (ska be Max fota av hur jag det ut så jag kan visa).

Frågan är om det är ryggen som spökar, hade väldans problem efter första förlossningen och gick på diverse sjukgymnastik, akupunktur, akupressur osv och fick höra att mitt bäcken var högerroterat men eftersom besvären slutade antog jag att det blev återställt. Fick även höra att jag hade en skolios, vilket jag aldrig hört vid tidigare undersökningar innan graviditet. Jag hade även problem med att jag inte kunde runda ryggen, den nedre delen utan var stel liksom, men det trodde jag också var löst eftersom jag inte har ont längre, men nu börjar jag allsång fundera på om det inte är någon skit ändå eftersom jag inte klarar av att runda nedre delen av ryggen för att göra crunches…

Sedan är jag inte säker på att mina magmuskler dragit ihop sig som de ska fast det är över 6 år sedan jag var gravid! Har googlat en massa om detta då jag fick höra att en kollega opererat ihop sina magmuskler och hennes magsymptom påminde något om mina. Googla ”Diastasis Recti” om du har delade magmuskler när du ligger på rygg och lyfter upp nacken och magen blir som en ”limpa” när du lutar dig bakåt.

Nä, nu ska jag kliva upp och börja måla trapphuset så småningom. Jag är hemma med barnen idag och imorgon. : )

2 reaktioner till “Magmuskler eller rygg?”

    1. Har läst hennes blogg tidigare, ska kolla in den igen :-)
      Undrar bara om hon kan tipsa om något med min skumma stela rygg bara? Kanske behöver beställa tid hos läkaren för den? Kan ju inte gå hela livet som en stelopererad om jag inte är det, eller…

      Gilla

Kommentera

