Middagstips: Laxburgare med mangosalsa.

Idag ska vi äta Laxburgare med mangosalsa. Har aldrig lagat det tidigare men lät spännande och jag hoppas verkligen barnen köper det med. Får ta det försiktigt med jalapeños på deras biffar.

Laxburgare med mangosalsa, 4 port

Superfräsch laxburgare med lagom hetta. Går lika bra att steka som att grilla och är underbart god tillsammans med en sallad.

Ingredienser

  • 500 g skinn- och benfri laxfilé
  • 2 jalapeños eller chilipeppar
  • 1 tsk salt
  • rivet skal och pressad saft av 1 lime
  • 1 msk potatismjöl
  • 2 dl Arla Köket® matyoghurt
  • 1 mango
  • 1 salladslök

Gör så här

  1. Finhacka laxen eller mixa den grovt.
  2. Kärna ur och finhacka pepparen.
  3. Blanda hälften av pepparen med laxen, salt, limeskal, mjöl och 1/2 dl yoghurt till en färs.
  4. Forma färsen till 4 stora biffar.
  5. Skala, kärna ur och hacka mangon.
  6. Finstrimla salladslöken.
  7. Blanda mango, salladslök och limesaft med yoghurten och pepparen som är kvar.
  8. Stek laxburgarna i smör ca 2 min på varje sida.
  9. Servera på rostat bröd med såsen och sallad.

Receptet kommer från Arla.se

2 thoughts on “Middagstips: Laxburgare med mangosalsa.”

  1. GOTT!
    Ja, det där med att somna framför datorn har jag också varit med om….
    Ska ta mig i kragen och börja kolla på lektionerna snart :)

    Jag är sugen på en till tatuering, men kan inte bestämma mig alls. Vet inte vad, var eller något. Fast kul är det!

    Gilla

Kommentera

