Väskryckare.

Idag blev Max utsatt för en väskryckare eller vad man ska kalla honom på väg hem från skolan. Han och två klasskompisar gick från skolan vid 15:30. Efter en bit på väg blir dom omgådda av en kille i högstadie-/gymnasieåldern. Max och de anda två bestämmer sig för att haka på i samma tempo. Efter en stund vänder sig killen om och väntar in Max som går närmast, tittar över axeln på honom som att han tittar på något bakom Max, när Max vänder sig om för att se vad han tittar på, rycker killen sv Max sexlös som hänger över huvudet och rusar iväg. Inte ett ord säger han.

Max blir chockad och de andra två uppfattar inte på en gång vad som hände. Några 100 meter bort slänger han Max väska över häcken in på en villatomt och försvinner.

En kvinna som sett killen slänga något tittar efter och hittar Max väska som hon sedan lämnar över till småkillarna som hon ser längre bort och antagligen ser lite upprörda eller förvirrade ut.

Jag ringde upp de andra killarnas föräldrar och även 11414 för att höra hur man polisanmäler sån’t här. Jag förstår ju att dom inte kommer att hitta killen, men för våra barn skull att markera att ett sån’t beteende inte är ok och för statistikens skull känns det viktigt att rapportera. Så ikväll efter middagen åkte vi till Solna polisstation och 10-åringarna fick tillsammans beskriva vad som hänt och ge signalement. De fick beröm av dom trevliga poliserna för att de gjorde anmälan.

Fasen va arg man blir för att det finns så störda människor att det inte ska vara tryggt att gå hem från skolan mitt på dagen igenom ett villaområde! Max tyckte att det kändes bättre nu på kvällen en n ville absolut inte gå hem själv från skolan mer. Det kommer mest troligt lägga sig snart, men jag förstår känslan. Jag är ytterst tacksam för att han berättar för oss!

Filminspelningen? Det var superkul! Känner dock att jag kommer tycka det är grymt pinsamt att se sig själv när den är färdigklippt.

Min kollega fotade lite med sin iPhone och har lovat skicka över bilderna. Jag uppdaterar när jag fått dom, lovar!

En reaktion till “Väskryckare.”

Kommentera

