Kostupplägg.

Min kära kollega har fått lite tips av sin PT på SATS hur hon kan lägga upp sin kost. Vad tror ni? Visst känner man igen det.

Foto: Foto: www.balansis.se

Ketogen diet/Lågkaloridiet

Går ut på att strypa ner kolhydraterna och ersätta det med mer protein, frukt och grönt. Anledningen är att kroppen inte kan tillgodgöra sig sin främsta energikälla (kolhydraterna) vilket gör att kroppen kommer producera egna kolhydrater genom att bryta ner fett och protein och omvandla till en ny energikälla. Därför är det viktigt att få i sig tillräckligt med framförallt protein så att kroppen inte behöver ta av sitt egna, dvs musklerna.

Undvik kolhydrater i stort men framför allt de snabba med högt GI, t ex snabbpasta, snabbris, bröd utan fullkorn, chips, de flesta frukostflingorna, socker.

Exempel på kolhydrater som ska fylla det lilla intaget är långsamma kolhydrater (lågt GI) så som fullkornspasta, fullkornsris, fullkornsbröd och potatis för att det är mycket fattigare på energi jämfört med pasta.

Försök fyll ut så mycket som möjligt med baljväxter, ärtor, linser, bär, grönsaker och frukt.

Ät regelbundet! Helst inte längre än 3 timmar mellan någon slags måltid.

Exempeldag

Frukost 7:00 – Fullkornsbröd med skinka, tomat, gruka och juice

Mellanmål 9:00 – Yoghurt med bananer, frön

Lunch 11:00 – Kycklingsallad (helst utan pasta, mest grönt)

Mellanmål 14:00 – Knäckebröd med groddar, skinka, tomat

Middag 18:00 – Fisk med potatis (helst kokt, som kallnat och sedan värmd igen) och mycket grönt

Kvällsmål 21:00 – Valfri soppa utan pasta (typ Varma koppen)

Exempelsnacks:

  • Avokado med äggröra, skagen, kryddor
  • Banan, äpple, kiwi, apelsin
  • Yoghurt med müsli, frön, frukt
  • Knäckebröd med skinka/gurka/tomat
  • Sallad (utan pasta)
  • Morötter

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s