Hantverkare, ett eget släkte.

Stockholm och hantverkare är ingen bra kombo. Eller är det lika i hela landet? De finska killarna som är hos oss för att fixa fuskbygget under våra radhus (hänga upp avloppsören i bottenplattan) verkar också vara plattläggare. Men de gör inte direkt vad de blir tillsagna att göra.

I går när jag kom hem, åkte hem tidigare för att kontrollera så de verkligen gjorde som jag kommit överens med arbetsledaren på morgonen om, så bekräftades mina förhågor. De hade inte gjort enligt överenskommet. När jag påpekade detta svarade killen ”I Finland, där lägger vi inte markduk. Det går jättebra att lägga direkt på sanden” Nä men säger du det… Jag svarade snällt att vi hade kommit överens med arbetsledaren att det skulle återställas till samma standard som innan, dvs med ny markduk. Jag blev till å med lovat att det skulle göra ett ännu bättre jobb än vi gjort. Pyttsan! Antingen framförde han inte detta till gubbarna eller så struntade dom i dom alt dom har ingen koll på hur man ska lägga plattor. Min gissning lutar åt det sista alternativet, då de inte heller verkade ha koll på att markduken måste ligga UNDER sättsanden så jag ringde upp entreprenören igen och påpekade detta och bad honom kontrollera så allt gick rätt till. Inte heller verkar de ha koll på att man måste ha en lutning på någon cm från fasaden så inte regnvatten samlas mot fasaden och ger skador. Det ringde D om imorse.

I fredags såg det ut så här från vårt köksbord, fortfarande hål:

I måndags när jag kom hem vid 14 så hade de lagt igen hålet, men inte tagit bort alla plattor längst fasaden som överenskommet för att kunna lägga ny markduk:

Efter ett långt meddelande på entreprenörens mobilsvar tog det några minuter innan de började gräva upp sättsanden igen:

Idag har D jobbat hemifrån för att hålla ett vakande öga på arbetet, men de har inte gjort ett jota! De var in en sväng på tomten för att lägga ut en remsa ny duk, som de sedan hämtade igen för att sedan inte komma tillbaka på resten av dagen.

Imorgon kan ingen av oss sitta hemma, så förhoppningsvis är allt lagt imorgon när vi kommer hem, men rätt lutning och korrekt underlag. Bara att hålla tummarna.

Det som var så fint förra sommaren…

Tja, gräsmattan såg inget vidare ut är men plattorna var fina : )

Kommentera

