Solhemsskolansdag.

Idag har det varit Solhemsskolansdag. Det blev ingen bra start för min del då det blev en massa strul…

Vi hade förlagt Villes veckobrev så vi hade inte läst informationen från fröknarna ang dagen men igår eftermiddag fick vi ett mejl från en klassförälder som skällde lite på alla som inte lämnat in gåvor till klassens lotteri samt skrivit upp sig på listan över vilken tid familjen skulle stå och sköta lotteriet. I mejlet stod det att man skulle hämta sitt barn på vår lilla skola kl 14:40 för att själv ta med barnet upp till Solhemsskolan. Jag sa till D att det finns inte en chans att jag kan gå så tidigt, dvs en timme innan, från jobbet. Det är nog tidigt att gå 14! Så D stämde av med personalen imorse när han lämnade och fick höra att dom skulle ta med sig alla barn upp till kl 15, så jag kunde gå direkt dit upp alltså. Toppen!

Men, när jag skyndat hem efter strul på tåget, utan att hunnit äta någon lunch och dvs aningens lättretlig och skyndat upp till stora skolan får jag veta där att nähä, förskoleklassen skulle hämtas nere på deras skola. Men va f-n!

Happ, försökte förtvivlat få tag på Max där uppe för att meddela att vi skulle bli sena, men hittade inte honom. Inte heller svarade han på sin mobil. När jag hämtar Ville får jag veta att alla barn, inklusive Max måste ”lösas ut” på fritids så Max sitter alltså också han och väntar på mig… Jag fattar inget, han får ju alltid gå hem 15 själv så honom hade de ju kunna släppt. Fick även höra att jag inte alls hade behövt hämta så tidigt eftersom Solhemsskolansdag är en föräldraaktivitet och skolomsorgen är öppen precis som vanligt så jag hade kunnat hämta kl 16 som vanligt. *suckar*

När vi väl kom upp och alla barn uthämtade så hade vi det riktigt trevligt till slut. Max stod 20 minuter med hans klass lyckohjul och jag stod med Ville vid deras bord med ”Peka rätt”.

”Peka rätt” gick till så att det satt en massa lappar uppsatta på en stor tavla. Varje lapp kostade 5 kr och på hälften av lapparna fanns en kryss på baksidan som betydde vinst. Den tävlande pekar på en lapp och jag eller Ville tar lös lappen och räcker över den för granskning. Det var väldigt populärt. Priserna bestod av saker som varje elev i klassen köpt in för  en summa av max 30 kronor. Vi köpte 3 såna här ägg med liten leksaker som man köper i en automat utanför Toys ‘r us för 10 kr styck.

Max’s klass ”Lyckohjul” var ett klassiskt spelhjul med siffror från 1-12 där varje nummer man satsade på kostade 5 kr styck. Vinsterna där bestod av godis, Skyr yoghurt och ihopsamlade grejer hemifrån eleverna.

Nu ska jag jobba in mina förlorade arbetstimmar innan vi soffar till oss framför ett nytt avsnitt av Mad Men.

Har kollat på väderprognosen inför helgen… det ser verkligen inte bra ut… Det blir bara sämre för varje dag. Just nu ser det ut att komma 17 mm regn på fredag och typ 22 mm på lördagen. Fy farao säger jag bara, kul att bo i tält då… : (

Max och klasskompisen Ella vid Lyckohjulet.

Ville fick jobba hårt på sitt pass.

Max vann som en galning och var nöjd som få.

Ville köpte marschmallows som man fick doppa i smält choklad och strössel. 5 kr för 2 på en pinne.

En reaktion till “Solhemsskolansdag.”

Kommentera

