Pizzabullar, shopping och torskrygg.

Idag har jag bakat. Det är inte kul att baka.

Jag började dagen med en 4 km löprunda. Det gick trögt… Sedan gjorde jag mig iordning och tog bilen till Bromma Blocks för att kolla efter de avslutningskläder som saknades. Det fanns inte en enda vit kortärmad skjorta till Max. Nödköpte en vit pikétröja på Polarn, men den var lite gräddvit, inte helt snyggt men får lämna tillbaka den om jag mot förmodan hittar något snyggare imorgon på lunchen.

Sedan tog jag alltså tag i bakningen av picknickmat. Båda killarna ska ha picknick med sina respektive klasser den här veckan. Ville på måndag och Max på onsdag, på kvällen efter skolavslutningen så jag tänkte vara smart och göra lite egen utflyktsmat istället för att köpa något färdigt. Jag har väldigt blandade känslor inför matlagning och bak, jag både hatar och älskar det. Det värsta är att det tar så’n tid…

Jag började med piroger – Salami- och fetaostpiroger som vi får göra en sallad till.

Sedan var det dags för pizzabullar. Brukar vara uppskattat av barnen. Torde vara ett säkrare kort än pirogerna, möjligen går inte fetan hem, man vet aldrig. Gjorde dessa med ketchup istället för tomatsås, kan ha varit en miss. Vi får se.

Tänkte det vore fint att ha lite piroger i frysen klart om man skulle få ett infall och vilja sticka ut på utflykt. Vi brukar tycka det blir så besvärligt med maten så det blir inte så ofta. Ska nog ändå försöka göra lite minipiroger med köttfärsröra. Någon som har tips på recept får gärna dela med sig.

Tycker det är så fint med Basilika. Hittade den här självvattnande krukan på Plantagen sist. Man fyller på vatten i underdelen, sedan är det ett bommulssnöre som man sticker in med en slags kil i krukan och jorden så håller sig jorden lagom fuktig.

Vårt köksbord pryds av några blommor från rabatten som råkade åka av när jag trimmade häcken.

Nu är det slut på slappandet tycker D. Dags för middag! Idag blir det Kokt torskrygg med skirat smör och pepparrot. Jag tror det blir en färskpotatissallad till. Handlade på mig torskrygg, lax och svärdfisk när Fiskbilen knackade på häromdagen. Svärdfisk har jag aldrig ätit men ska tydligen vara god att grilla. Får vi testa sommar!

Hoppas du haft en skön helg!

One thought on “Pizzabullar, shopping och torskrygg.”

Kommentera

