Rynkband till gardiner.

På min systers begäran kommer bilder på hur rynkbanden ser ut och hur de fästs med gardinkrok och glidfot. Har lite tips på vad man kan tänka på, jag fick göra om några gånger för att komma fram till det ”perfekta vecket”. Phu!

Det var klurigt att räkna ut jämna avstånd mellan gardinkrokarna men jag gjorde så att jag började i kanalen närmast den där trådhärvan du kan se till höger (där jag inte satt i någon krok ännu) och sedan hoppade jag över den och plussade på 6 st kanaler där jag satt i andra delen av kroken. Blev ett sjysst veck och det blev 10 krokar som gick åt per längd. Jag satt inte heller i kroken i understa lilla kanalen för då kom gardinen för högt upp och tjorvade emot gardinskenan.

Sedan krokar man bara i dom i gridfoten. Obs, i förpackningen från IKEA följde det även med små plastkrokar, men vi använde alltså bara själva glidfoten med ögla och sedan krokar i aluminium istället. Annars blir gardinen rak när man drar ut den. Vi ville ju ha hotellkänslan. : )

Vita tunna gardinen innersta kanalen och den mörkläggande på yttersta (har inte köpt ännu, inväntar fondtapet för att matcha). Lämna den mellersta kanalen fri.

Kommentera

