Kardemummakaka.

Idag har jag bakat två omgångar Kardemummakaka i långpanna. På lördag har vår orienteringsklubb – Bromma-Vällingby SOK tävling och det behövs fika till markan som det heter.

20120820-225510.jpg
Kardemumma ser visst ut så här.

Recept Kardemummakaka i långpanna

Tid: 25 min i ugnen Grader: 175 C

Ingredienser:
230 g Smör
2 Ägg
3 dl Socker
3 dl Mjölk
8 dl Mjöl
4 tsk Bakpulver
1,5 tsk Stött Kardemumma
Pärlsocker

Gör så här:
Smält margarinet och låt det svalna. (Jag micrade det lite försiktigt)
Ägg och socker vispas poröst.
Tillsätt mjölet , bakpulvret, kardemumman, mjölken och smöret.
Häll smeten i en smörad och bröad långpanna.
Strö över Pärlsocker.
Grädda i 175 C i ca 25 min.

Idag började D jobba efter 5 veckors ledighet. Jag är ledig till och med onsdag då killarna börjar skolan. Eftersom de bar har två dagar kvar av ledighet beslöt jag mig att inte tvinga dom göra något de inte vill, förutom att äta mat och plocka upp smutskallingar då förstås ; )

Ikväll har vi varit på höstens första orienteringsträning, hel familjen. D var nog så lagom nöjd att behöva åka iväg direkt när han kom hem från jobbet. Men, men : )

2 reaktioner till “Kardemummakaka.”

Kommentera

