Tanklösa barn.

En tjej i Villes klass (1:an) har precis förlorat sin pappa i cancer. Jag har inte haft tillfälle att prata med Ville om det och jag vet att  han brukar få lite panik när vi pratar om död och saker som är skadliga för människor. Ex jag klagade på Max att han tog så mycket salt och förklarade att salt inte är bra för kroppen och hjärtat. Då ville han absolut att Max skulle sluta äta sin mat på en gång.

Eller när jag bär upp honom för trappen och han sprattlar och jag ber honom sluta för annars kan vi ramla och slå ihjäl oss, så ber han mig sluta och att jag inte får säga så.

Ikväll efter att jag läst kvällssaga frågade jag honom idag om den här tjejen var på skolan nu och han svarade glatt att det var hon. Då frågade jag om han visste vad som hänt med hennes pappa och att han var död. Men det visste han, han hade fått cancer. Sedan berättar han i nästa andetag att en annan kille i klassen sagt till henne på skoj ”Har du köpt någon ny pappa än då?” och fnissade åt det.

!

Jag försökte att i lugn ton förklara att så får man absolut inte säga till någon som blivit av med sin pappa. Att hon självklart inte vill ha någon annan pappa. När jag frågade om hon hade blivit ledsen då svarade han att han inte visste, eller att han inte trodde det… Shit alltså, ungar!!! Hur kan man vara så tanklös och oempatisk? Visst, dom är 7 år men herre gud!

Eftersom det egentligen inte passade att jag tog upp ett sån’t ämne vid läggningen så lämnade jag ämnet med det och att OM han hörde någon säga så, så vill jag att han säger ifrån och ser efter så hon inte blir ledsen.

Måste nog ta upp det igen vid ett mer passande tillfälle, det där kändes inte bra…

4 reaktioner till “Tanklösa barn.”

  1. Åh stackarn!
    Men frågan är hur de verkligen tänker i den åldern. För döden och livet är så nära. Det låter så konstigt för oss att man säger så, men i deras värld kanske det är ”enkelt” att skoja bort det lite.
    Barn är verkligen mer okomplicerade och tänker helt tvärtemot oss vuxna.. ;)

    Gilla

    1. Ja, du har kanske rätt…
      Men jag tänker att det ändå är hennes pappa som aldrig mer kommer att lägga henne till kvällen, hämta på skolan, hjälpa till att knyta skosnöret som gått upp och som aldrig mer kommer att hålla henne i sin famn…

      Killarna kanske inte inser och tänker på det viset, men jag tror nog att en 7 åring saknar sin pappa och inte har lust att bara skaffa en ny…

      Gilla

    1. Ja, det är fruktansvärt och man kan ju inte låta bli att tänka på om det skulle hända ens egen familj…

      Gilla

Kommentera

