50 nyanser vs. Twilight.

Jag har precis börjat läsa den omtalade boken – 50 nyanser av honom av E L James. Jag har kommit till kapitel 6 men kan inte sluta jämföra storyn mot Twilight. Det är slående hur lika karaktärerna Anastasia Steel aka Ana – Isabella Swan aka Bella och Christian Grey – Edward Cullen är varandra. Om du följt mina inlägg ett tag så kan du inte ha undgått att förstå att jag gillar Twilight-serien. Böckerna mer än filmera, och det stör mig vansinnigt att 50 nyanser känns som ett plagiat. Jag kan ha fel. Har ju faktiskt bara läst 5 kapitel.

Miss Steel –  Anastasia Steel är en, i egna ögon, helt ordinär tjej, ingen skönhet. Ser ok ut men inte mer. (Även om hennes bästis säger att hon är skitsnygg). Hon har aldrig träffat en kille som hon fallit för. Hon är lite klumpig, snubblar på sina egna fötter och rodnar hela tiden. Hennes mamma är lite speciell och har avverkat flera män. Ana har växt upp tillsammans med sin pappa (styvpappa) men håller mycket av sin mamma trots deras distansförhållande.

Mr Grey – Christian Grey är en superrik, framgångsrik ung man som tycks stå över alla andra. Han är dominant, har kontrollbehov och är överbeskyddande. Han är adopterad av ett välutbildat par och har fler adoptivsyskon. Alla tjejer vill ha honom men han ser bara den enkla och fumliga Ana. Han är svår att tyda. Ena sekunden verkar han intresserad för att nästa vara avvisande. Han har avslöjat att han har en mörk hemlighet som när Ana får reda på kommer få henne att inte vilja ha honom mer.

Känns detta igen kanske?

Jag kan inte påstå att E L James är den bästa författaren jag läst och fortsätter den i samma stil så kommer jag nog överge boken… Stephenie Meyer som skrivit Twilight-serien har ett mycket bättre språk tycker jag.

2 thoughts on “50 nyanser vs. Twilight.”

  1. Det är ingen tvekan om att E L James har plagierat Twilight!!! Otroligt fräckt! Att hon ens fått publicera det!

    Gilla

Kommentera

