Universeum i Göteborg.

Förra helgen var vi på Universeum i Göteborg. Jag hade varit nere i 2 dagar innan för kick-off med jobbet och så tog D tåget ner med killarna på lördag så det blev en natt till. Jag kan verkligen rekomendera Universeium. Riktigt fint gjort, även om jag såg i efterhand att vi missat ”Testa naturens krafter”… Vi måste göra ett besök till! Där kan man testa att hänga på en kardborrvägg, bygga egna uppfinningar tävla mot kackerlackor i hinderbana.

Vi la vår tid på bland annat regnskogen, akvariet och krimlabbet och rymdutställingen. I regnskogen vandrade man rund bland små söta Goeldisapor och trötta Sengångare. Akvariet är så fascinerande, jag och Ville hade kunnat sitta hur länge som helst och titta på fiskarna som simmade runt i det gigantiska akvariet. Man blir nästan hypnotiserad. Jag hade akvarium i många år men när Ville föddes och vi skaffade katt tyckte jag inte det fanns tillräckligt med tid för alla vattenbyten.  Men nu börjar jag fundera om man inte skulle…. ; )

I krimlabbet kunde man testa lögndetektorer, testa hur svårt det är att vara ljudvittne (helt omöjligt!) och en massa annat spännande polisgrejs. Rymdutställningen var samma som vi sett på Tekniska museet tidigare så där blev vi inte så långvariga.

Uniervseum_Göteborg_2013

1000 kvadratmeter regnskog och ett jätteakvarium på 1,4 miljoner liter vatten med hajar, sågfiskar, rockor och andra coola fiskar.

Kommentera

