Vilken kamera ska man välja?

Nu har jag surfat massor och jämfört på Prisjakt och Pricerunner hit och dit och till slut kommit fram till att någon av dessa modeller nog kan passa mina behov. Köpte ju och sålde igen en Fujifilm X10 i höstas då den tyvärr inte kunde leverera det jag tänkt mig…

Canon EOS 650D vs Nikon D5200

Canon EOS650 eller Nikon D5200

De är vad jag förstårlikvärdiga. Min första systemkamera var en Canon EOS (innan systemkamerorna fanns) men sedan många år har jag bara använt D’s Nikon kameror. Canonkameran har touchskärm men Nikonen fler autofokuspunkter, om nu det spelar någon roll.

Jag har inte så mycket att relatera till förutom att jag vill att den ska ta minst lika bra bilder som D7000, men gärna bättre. När jag läser om skillnaden mellan D7000 och D5200 så är D5200’n enklare, mer pedagogisk men har ändå manuella inställningar och som jag förstår det ska man kunna uppnå samma resultat. Jag blir idag lite småstressad över alla inställningar på D’s kamera så det låter ju bra då. D5200’n har också en väldigt pedagogisk display där man ser bländaren grafiskt och visar vad som faktiskt händer inne i kameran när man ändrar ex bländare eller slutartid.

NikonD5200_display

Måste ta mig till en butik för att klämma och känna innan jag kan bestämma mig.

 

Kommentera

