Vet du vilken dag det är idag?

Våffeldagen2013

Ja men det är ju Våffeldagen! Kan någon ha missat det? Tror inte det. Iaf inte om man hänger på lite bloggar och Facebook. Man bara måste ju fota sin våffla och lägga upp för det är ju sååå intressant för alla andra ; P men jag bjuder också på receptet. Testade ett nytt som jag hittade via Pinterest och de blev ruskigt frasiga. Inte ett dugg nyttiga dock, men det får man ta.

  • 50 gram smör
  • 4 dl vetemjöl (2 dl dinkel + 2 dl vete)
  • 2,5 dl kallt vatten eller vichyvatten (sodastreamat vatten)
  • 2 krm salt
  • 4 dl vispgrädde

Gör så här:

  1. Smält smöret och låt det svalna.
  2. Rör samman mjöl, vatten och salt till en jämn smet.
  3. Vispa grädden tjock. Rör ner grädde och smör i smeten, som blir ganska tjock.
  4. Hetta upp våffeljärnet och smörj det före första laggen.
  5. Klicka i ca 1 dl smet och bred ut den lite. Grädda tills våfflan fått fin färg. Ät genast eller låt svalna på galler så att den behåller sin sprödhet.

Jag brukar lägga dom på galler i ugnen som är uppvärmd på 50 grader, så håller dom sig frasiga och varma tills alla kan äta tillsammans.

modell_Ville

Ville har fått stå modell ikväll så jag får labba med min kamera. Jag fotar i både RAW + JPG high. Tyvärr så stödjer inte Camera Raw programmet RAW-formatet i Nikon D7100 än så tills vidare får jag fortsätta med JPG-filer.

Kommentera

