Påskförvirring och laserkalas.

Jag har alltid trott att det är på Skärtorsdag man går påskkärring, men när jag träffade D så har han övertygat mig att nej, nej, påskkärring går man på lördagen, dvs Påskafton. Ja, jo det låter ju praktiskt eftersom det då blir godis bara på lördagen. MEN! Idag uppdagades det att han haft fel. Fel, fel, fel!

Ikväll när vi kom hem från Max kalas på Laserpalatset så möttes vi av ett gäng påskkärringar som tyvärr fick nobben och ett litet pekfinger att de minsann får komma tillbaka på lördag för DÅ finns det påskgodis. *pinsamt!* Enligt Wikipedia så är det så här det ligger till att i västsverige är det tydligt vanligare att påskkärringen kommer på Påskafton men i övriga landet på Skärtorsdag. Varför denna ständiga förvirring när man ska fira det ena och det andra…?

Det är ju logiskt när man tänker efter att det faktiskt är på torsdagen som häxorna enligt sägnen flyger till Blåkulla. Så hur kan jag ha låtit mig förledas i alla dessa år…?

Vi har som sagt haft kalas för Max på Laserpalatset i Järfälla. Vi startade kl 16 med sumobrottning, tätt följt av 2 laserspel och sedan hamburgare med pommes och glass till efterrätt. 7 killar inklusive lillebror och en tjej. Vi hade bjudit en tjej till men hon skulle resa bort så Ville fick ta hennes plats.

Lasergame var inget för honom. Han var jätteladdad innan, men när musiken dånade på och de rusade in i kolsvarta mörkret, blev det för läskigt. D hoppade in istället och jag tog Ville ut i leklandet istället. Så alla nöjda och glada.

Max_laserkalas_130328

Max_laserkalas_sumobrottning_130328

Kommentera

