Träningstips för päronformade.

Nu måste jag ta tag i detta. Vågen kryper sakta, sakta uppåt och är nu 4 kg mer än min drömvikt. Men 2 kg mindre skulle jag acceptera med. Visst låter det lite, men om man är 156 cm så är ju 4 kg ganska mycket på det, eller hur? Är man 175 så är ju procentandelen betydligt mindre. Jag förstår ärligt inte varför vågen börjar peka uppåt. Jag äter rätt ok. Äter mindre snask nu än för 1 år sedan och mer grönsaker, frukt och nötter. Grrr!

kroppsformer

Har samlat på mig lite träningstips för päronformade som jag.

MåBra:

Päronformade kvinnor tenderar att ha lägre förbränning än andra kvinnor, och kan därför uppleva att de har lättare att gå upp i vikt.

Så ska du träna:

Fokusera på att bygga upp musklerna i överkroppen (armar, bröst, axlar), så att du får en balans mellan under- och överkropp – så att kroppen blir mer timglasformad.

Kvinnor med päronformade kroppar bör också fokusera på att minska den totala mängden kroppsfett, så att musklerna får en mer tonad look. Det är därför bra att kombinera tuff konditionsträning med styrketräning.

Genom att göra fler repetitioner med lätt belastning kommer du att hålla ämnesomsättningen igång efter att du har tränat – så att du bränner kalorier även när du slappnar av.

Bra övningar:

Utfall: Här visar vår personliga tränare Katarina Woxnerud hur du gör utfall. De hjälper dig att forma skinkor, höfter, lår och ben. Gör 20 till 30 repetitioner på varje ben och upprepa en till tre gånger.

Armhävningar: Gör vanliga armhävningar, antingen på knäna eller fötterna. De tränar armar, bröst och axlar. Gäddhänget tränar du genom att göra armhävningar med händerna tätare ihop. Gör 20 till 30 repetitioner och upprepa en till tre gånger.

2 thoughts on “Träningstips för päronformade.”

Kommentera

