Slipa trädgårdsmöbel.

Idag har jag bland annat ägnat mig åt att slipa ner vårt utebord som vi har på baksidan. Det är ett billigt bord som hade en röd-brun nyans och som blivit jätteful med tiden. Jag drog fram lilla ”mousen” och slipade ner allt. Började med ett riktigt grovt papper och avslutade sedan med ett finare för att ta bort fibrerna. Nu är det trärent och jag skulle vilja få det som bordet på Rosendals Trädgårdskafé som jag visade bild på i förra inlägget. Någon som vet vad man behandlar trät med för att det ska bli så där grånat, för något måste man väl behandla det med?

Trädgårdsbord_slipning

Knappt halvvägs.

Trädgårdsbord_slipat och klart

Ta-da! Stolarnas trädetaljer ska också slipas lite och oljas.

Jag tog också en sväng till Barkarby och köptebland annat en Japansk lönn och en Bergsbambu. Jag planterade i frigolitkrukor, likt Lindesbergskrukan fast något annat märke som Plantagen sålda. De kostade enbart 249 kr styck för den största storleken. Fanns också i cylinderform. Fördelen med dessa krukor är att de skyddar växten mot både kyla och värme och man ska kunna övervintra växterna i den. Vi får se, jag kommer nog bära in dom i förrådet till vintern och linda om dom lite extra.

Japansk_Lönn_och_Bergsbambu

Kommentera

