Sommar, mjukglass och Blixten.

Är den där riktiga sommarvärmen över nu? Det är skönt i solen, men i skuggan är det inte så varmt längre. De senaste dagarna har vi också haft skurar och lite åska. I söndags där, då jag hade planerat in att åka till stan och shoppa då det skulle bli åskskurar efter lunch, ja då kom det ju inga! Det var supervarmt och jag och D passade på att bättra på solbrännan istället. Men väl dags till middagen och D skulle stå ute och grilla revbensspjäll, ja då minsann kom störtskuren! 

D-grillar-i-regnet

D fick fälla upp parasollet över grillen. Det är så häftigt när solen skiner och regnet öser ner.

Har du provat Arlas mjukglass som man gör själv hemma? Vi har provat choklad och vanilj nu. Har en bunke jordgubb i frysen, vispad och klar, som väntar på rätt tillfälle. Smakmässigt så var chokladen ingen hit tyckte vi vuxna. Vaniljen var ok, hade kunnat ha lite kraftigare smak. Men det största problemet tycker jag är att lyckas behålla glassen tillräckligt kall för att den inte ska smälta bort innan man serverat alla i sällskapet. Jag som fick den sista glassen fick slicka fatet istället. ; )

Antar att man skulle ha en glassmaskin så att man vispar glassen samtidigt som den är kyld. Nu måste jag först vispa upp smeten, frysa i minst 3 timmar och sedan ställa fram en halvtimme innan den ska serveras för att det ska gå att elvispa upp den igen för att få den så där mjukglasskrämig så den går att spritsa i våfflan eller bägaren.

Någon som har tips på hur man ska göra?

Arla-mjukglass

Min hemmagjorda mjukglass fick förtäras på fat…

Idag jobbade jag andra dagen efter semestern. Kan säga att det gick typ 30 minuter så kändes det som att jag inte haft semester alls. Fullt ös medvetslös, typ. Igår kände jag mig peppad, idag kände jag mig trött…

Hemma så är det fortfarande mycket fokus på våra nya små familjemedlemmar. Dom ska tämjas så vi är alla där och pysslar med dom i omgångar. Så himla söta och väldigt underhållande att sitta och titta på när dom far runt och gräver i spånet så det sprutar som en raket bakom.

Gerbilen-Blixten

Blixten som har vita små armband runt frambenen. Vilken liten diva! ; )

4 thoughts on “Sommar, mjukglass och Blixten.”

    1. Tack! : D
      Det är så läckert med solljuset. Dropparna ser ut som snö nästan. Skulle kanske haft en längre tid så man fångat ”öset” mer? Hur skulle du gjort Katarina?

      Gilla

Kommentera

