DIY: Work Lamp Design House Stockholm.

Här kommer ett budgettips och DIY (Do It Yourself) på hur du enkelt kan fixa en billig kopia av den sjukt snygga men ack så dyra Work Lamp från Design House Stockholm som jag hade med i mitt förra inlägg.

Orginalet kostar 1695 kr i guldfärg. Men, om du istället köper ett lampgaller från North Light för 149 kr, Lamphållare med tygbeklädd sladd för 69 kr och en guldspray för 50 kr blir priset endast 268 kr och sedan tittar på resultatet lite på håll. Lite najs : )

DIY-Work-Lamp

11 reaktioner till “DIY: Work Lamp Design House Stockholm.”

  1. Var inne en sväng på Classe igår och tänkte kollat in lampburen (bara sett den online) men det fanns inga någonstans i butiken, varken svarta eller vita. Strykande åtgång kanske?

    Gilla

  2. Roligt, ser fram emot att se resultatet! :)

    Nej men jag förstår precis vad du menar. Dock kan även en Ikea-soffa göras personlig med några enkla grepp; en annan klädsel, ett par plädar, lite kuddar från olika ställen (eller varför inte egengjorda) som ändå har en röd tråd mm. Likaså med deras möbler av mer solida material, som trä och metall, där man kan måla om, dra ifrån och lägga till. Även second hand är en bra källa till personliga fynd (även om jag personligen aldrig skulle köpa en sängmadrass som någon annan använt, men nästan allt annat går bra). Köper man hyfsat billigt har man ju oftast råd att gå på grejerna med lite färg etc. Det är ju trots allt inte pengar som skiljer ett snyggt och personligt hem från de ängsligt massproducerade, utan den kreativa personen som har plockat ihop det. Och kreativitet kan inte köpas för pengar. :)

    Gilla

  3. Absolut! Skulle vara jättekul att se resultatet om du bestämmer dig för att göra en egen variant också. Men det antar jag är givet att du visar på bloggen isf? :)

    För övrigt, visst är Artilleriet en bra inspirationskälla? Jag handlar sällan något där (strikt budget som jag har) men hämtar inspiration och köper/gör sedan något liknande själv. Do och ReDo är bra ledord! Och man vill ju helst att ens hem ska bli personligt, inte cut-and-paste’at från en inredningskatalog, eller hur? :)

    Gilla

    1. Det kommer jag definitivt göra om jag kommer till skott. : )

      Har älskar att hämta inspiration från Artilleriet bland annat, Tine K Home är en ny favorit med. Vill absolut inte vårt hem ska se ut som en ”Elloskatalog” med bara kopior, men har väldans svårt att lägga fyra ggr så mycket på ex en soffa från fina butiken jämfört med IKEA. Så basen här hemma får vara budgetvarianterna och så tänker jag att man kan hitta guldkorn som är mer äkta vara. (Men med det resonemanget talar jag ju iofs emot mitt eget förslag med budgetlampan då… ; )

      Gilla

  4. Bra tips! Tänkte direkt samma när jag såg att Clas Ohlson fått in lampgallret. Jag har redan originalet (köpte den för ett lite lägre pris hos Fortum för ett par år sen) men det är nästan så jag ångrar att jag köpte den, hade velat ha en ursäkt att köpa och göra en egen variant (kanske med kopparspray?) bara för att det är så kul. Men å andra sidan finns ju inget som hindrar att man köper en till, hehe. ;) Den svarta är ju dessutom snygg som den är.

    Vissa skillnader finns ju förstås, exempelvis sitter de horisontala ringarna i DHS’s Work Lamp’s konstruktion utanför de vertikala stängerna, på Classes lampgaller är det tvärtom. Och sen går ju hela DHS’s ”bur” upp runt lampsockeln, som en solid konstruktion. Antar att North Light var tvungen att göra små ändringar för att inte riskera att bli stämda för plagiat. Men lika är de ändå och snygga båda två! :)

    Jag uppmuntrar tusen ggr hellre till att man väljer den billigare varianten och väljer diy, det är så jag själv hade gjort om denna lampbur hade funnits för två år sen när jag köpte min lampa. Även om jag inte köpte den för butikspris så sved det en del och jag skäms fortfarande lite för mitt onödiga lyxköp.

    Gilla

    1. Visst är det kul när man kan pyssla till något snyggt själv som blir näst intill lila snygg som originalet. Klart du kan göra en egen också! : )

      Gilla

Kommentera

