Husdjur lämplig till en 8-åring.

DSC_1754Minstingen Fläcken.

Det är inte helt okomplicerat det här med husdjur och barn. Både jag och D är uppväxta med hund hemma och jag har även alltid haft minst en katt. Jag hade ett gäng kaniner som när de var som flest, bodde i ett specialinrett rum i vår för övrigt oanvända ladugård. Vi hade två skitjobbiga undulater, Finn & Fiffi. Jag köpte en guldhamsterhane som visade sig vara en hona då det plötsligt låg två ungar i boet. Hoppla, sa djuraffärsinnehavaren.

När man växer upp som jag gjorde på landet, var husdjur inte en lika stor fråga som när man bor i lägenhet eller har allergiska familjemedlemmar. Men en sak är densamma hur man än bor, och det är att barnen själva aldrig kan förväntas ta fullt ansvar för att djuret får den skötsel det behöver utan det måste man som förälder inse att det är du, mamman/pappan som skaffar ett husdjur.

Efter sommarlovet fick vår 8-åring till sin enormt stora lycka köpa sitt första husdjur och efter en hel del research, han har ju en pälsdjursallergisk storebror, sa vi att vi testar. Om det inte funkar så måste vi lämna tillbaka dom. Och till båda brödernas stora lycka känner Max inte av allergin alls. Det blev tre supersöta Gerbiler som fick flytta in. Burre, Blixten och Fläcken. Dom bor i mitt gamla akvarium som är 110x45x45 cm. Vi har två plexiglasskivor ovanpå som vi borrat en massa lufthål i.

Jag måste säga att Gerbiler (df kallade Ökenråttor) är väldigt lämpliga som husdjur för en 8-åring. Jag skulle däremot inte rekommendera smådjur till yngre barn än så. Då är nog katt eller hund att föredra.

Någon månad innan Ville köpte sina gerbiler, fick han boken ‘Skaffa Gerbil’ av Laura Howell. Han läste den inte bara en gång utan flera och hade små föreläsningar för oss andra. Nu är gerbiler hans favorittema i skolan att göra små arbeten kring och han har haft föreläsning för klassen med fotovisning på smartboard’en.

Så vad ville jag säga med det här tro? Jo, jag antar det var att jag tror att husdjur är bra för barn, mycket bra till och med, men att man måste tänka sig för väldigt noga innan man bestämmer sig för att bli med djur.

DSC_1778
Blixten, svart som natten och snabbast av dom alla.

DSC_1783Brorsorna G – Fläcken, Burre och Blixten.

2 thoughts on “Husdjur lämplig till en 8-åring.”

  1. Så söta! Nu har vi inte tid att skola in en hund till. Hade varit perfekt då ci skaffade Milos, men ibland blir det inte som man har tänkt. Och mannen är allergisk mot häst och katt, troligen mer, men vägrar kolla. Hur korkad får man vara undrar jag. Tills dess vågar jag inte testa något annat.

    Gilla

    1. Nä, jag förstår det. Läste ju om vovven… Fy va jobbigt.
      Storebror är allergisk mot mest katt, sedan hund och så häst. Något annat har vi inte fått via provsvaret vad jag minns. Men dom tre är ju de ”värsta” att vara överkänslig mot känns det som…

      Gilla

Kommentera

