Julbak, LAN-party och advent.

hyacinter

Andra advent och hyacinterna blommar för fullt. Granen har vi också klätt idag, vi har ju en sån där tråkig men mycket praktisk konstgran, så det är bara att rota fram ur förrådet och fälla ut grenarna. I år blev det Piff & Puff-liknande julgranskulor som jag hittade på Lagerhaus.

Igår eftermiddag skjutsade D Max till en skolkamrat då han anordnat ett LAN-party för 10-12 inbjudna killar från skolan. Data- och Xbox-spel till midnatt och övernattning. Jag och Ville bakade Rocky Roads och jag testade ett nytt recept på Butternut Cups. Rocky Road är ju alltid en hit, men Butternut Cupsen blev ok. Tog nog lite för mycket jordnötssmör mellan chokladlagren. Gjorde även mina i knäckformar istället för minimuffinsformar.

Ville-gör-Rocky-roads
Ville blandar ingredienserna till Rocky Road.

D har tillbringat hela söndagen i köket. Först gjorde han Leilas saffransbullar, fantastiskt goda!. Sedan la han in sill och så snodde han ihop en potatisgratäng till middagen. Inte illa!

Leilas-saffransbullarD-knådar-saffransbulledegEn otroligt ful bakduk, men så himla bra! Från IKEA. Bakduk rekommenderas verkligen.

Men vi andra har inte legat och latat oss hela dagen utan har varit i Vällingby och klippt oss och köpt vinterkängor till barnen. Nu hoppas jag innerligt att de får användning för som i vinter också… Känns så där kul att slänga ut en massa pengar på skor som de använder 1 vecka på en säsong och sedan är de urväxta. Ändå kan man ju inte köpa vilket skit som helst, de måste ju hålla för kylan.

Jag fick en smärre chock när det visade sig att Max skulle ha ett par 39’or! Själv har jag 36 och det hade han minsann i somras han med. Ville, han klämde ner fötterna i ett par 34’r. Herre jisses, innan han fyllt 9 i vår har han växt om sin pygmefotade mormor. ; )

Jag passade även på att köpa med mig en bunt granris hem som jag la utanför ytterdörren. (Ja pappa, jag fick betala för granris. Helt galet, jag vet!)

Nu börjar vi komma igång med julklappsinköpen. Ville är klar, Max är snart klar och så har jag en kusin kvar att handla till. D, mamma och pappa kvarstår iofs… det är nästan det svåraste.

Är ni klara med julklapparna ännu?

En reaktion till “Julbak, LAN-party och advent.”

Kommentera

