Isotretinoin Orifarm 10 mg.

I två veckor har jag nu ätit Isotretinoin Orifarm 10 mg. Jäkla jobbigt namn, Roaccutan är så mycket lättare att komma ihåg men Isotretinoin är tydligen det läkemedel mot akne som är godkänt av svenska Läkemedelsverket till skillnad mot Roaccutan som är godkänt av alla andra EU-länder UTOM Sverige.

Isotretinoin

Jag äter en väldigt mild kur, 3 tabletter per dag, dvs 30 mg totalt. Jag ska på återbesök efter två månader och då får vi se om jag behöver justera mängden, men gissar då jag inte har den allra värsta aknen kan fortsätta på en låg nivå.

Det finns en massa läskiga biverkningar men det jag märkt av är torr hud. Inte så farligt i ansiktet än så länge, lite flag på nedre delen av kinderna och hakan, men läpparna och inuti näsan och vid näsborrarna… fy va torr jag är. Näsan rinner också då och då. Har köpt Nozoil som innehåller sesamolja så jag får lite smörj i kranen.

Har en jäkla klåda i hårbotten, vilket jag iofs brukar ha innan behandlingen med, men nu är det värre och konstant klåda. Måste kolla efter schampo för torr och känslig hårbotten nu. Tidigare har jag alltid köpt schampo för fet hårbotten.

Jag blev rekommenderad en hudlotion av apotekspersonalen när jag hämtade ut medicinen – Propyless som jag ska ta och inhandla. Behöver nog ny fuktkräm till ansiktet med, för inte kan jag väl använda Propyless till fejset? Det svider lite när jag läger på mina vanliga dag- och nattkrämer så jag ska kolla efter parfymfri för torr och känslig hud. Till läpparna kör jag på Bepanthen, en salva som jag använt till barnen då de haft munsår, en kanonkräm som tar bort allt sårigt över en natt, huden är helt läkt och inget rött. Tänkte att den borde funka till mig med. :-)

Man kan ju även få ont i muskler och leder har jag förstått och vissa dagar har jag haft som lätt träningsvärk. Kan ju nästan lura mig själv att jag varit och tränat istället, för på den fronten går det jävligt dåligt. Måste, måste, måste…!

Men hur går det med finnarna då kanske du undrar? Jo, tyckte att det märktes redan efter några dagar att dom jag hade liksom ville ut. Dom här hårda små igenkloggade hårda grejjerna som är typ omöjliga att tömma själv, ville helt plötsligt. Nu idag har jag dock fått två nya böldfinnar, som jag inte brukar ha så många av annars heller. Men har hört att det kan bli lite värre i början.

Jag mår däremot toppen, till skillnad mot när jag åt Zyrona då jag kände mig deprimerad.

3 thoughts on “Isotretinoin Orifarm 10 mg.”

  1. Skönt!
    Det var ju typ 15 år sedan jag åt min kur, men jag minns besvären.. Och. Jag hade fet kräm i ansiktet. Går man på medicin så får man liksom ge avkall på allt normalt. Jag tar ju en kräm nu för min pigmentering och den torkar ut som tusan. Ingen skön nattkräm här heller. Men det viktigaste är ju resultatet.

    Gilla

  2. Åh fy va jobbigt med finnar å skit! Hoppas du hittat lösningen på eländet nu snart, tråkigt med alla jädra bieffekter. Dock väldigt skönt att du känner dig lite mer uppåt med dessa finnpiller, det är kanon! Kram kram

    Gilla

Kommentera

