Hemmagjorda kakor till far.

Eftersom jag inte kan åka över till pappa på en fika så här på farsdag (han bor 50 mil bort) så tog jag och bakade lite vaniljkakor som jag sedan la på posten som han förhoppningsvis kan äta till eftermiddagskaffet imorgon eller på tisdag. den snygga stämpeln med tre olika stansar är från Nocolas Vahé och själva stämpeln är i trä men stansarna silikon. Jättefina! När de svalnat, placerade jag ut 6 kakor (de finaste så klart) i en dvd-ask från Åhlens och inpackade i silkespapper så de inte ska skakas sönder i posthanteringen. Jag får väl höra hur det gått med den saken när paketet anlänt. : )

Vaniljkakor med kakstämpel från HouseDoctor

Recept på vaniljkakor

0,5 dl socker
0,75 dl florsocker
3,5 dl mjöl
1 tsk vaniljsocker
1 ägg
100 g smör

Blanda ihop socker, florsocker, vaniljsocker och mjöl. Tillsätt smör och ägg och nyp ihop till en deg. Ställ degen i kylen i en timme. Kavla ut ungefär halva degen på ett bakpapper tunt. Det går bra att mjöla degen så att den ej fastnar på kaveln. Stansa ut runda kakor. Ta bort överflödig deg, doppa stämpeln i mjöl och stämpla varje kaka. Upprepa med resterande deg. Grädda varje plåt i 175 gr i ca 8-10 min. När kakorna börjar få färg på kanterna är de färdiga.

Receptet hämtat från Bakverk och fikastunder

Kommentera

