Semmelkladdkaka, en ny variant av semla.

Jag har inte smakat semmelwrap som blev så hype’ad, men slängde ihop en annan variant av semla efter ett recept som jag hittade på Matplatsen.

Jag gjorde en halv sats i en mindre form med löstagbar kant (man brukar kunna köpa två olika storlekar i ett paket). Här kommer ingredienser för ett helt recept:

  • 2,5 dl mjöl (Tog dinkelmjöl)
  • 2,75 dl strösocker
  • 0,5 msk vaniljsocker
  • 0,5 tsk salt (Oj, det missade jag visst!)
  • 0,5 msk nystött kardemumma
  • 100 mandelmassa, grovt riven
  • 150 g smält smör (Obs, inget äckligt margarin!)
  • 3 ägg (Då jag gjorde halv sats tog jag 2 ägg, svårt att ta 1,5 ägg liksom)

Gör så här:

  1. Blanda alla torra ingredienser, tillsätt ägg, det smälta smöret och mandelmassan och blanda runt till en jämn smet. Inte vispa, utan jag bara rörde med en sked.
  2. Häll ut i en form med löstagbar kant och kläm fast bakplåtspapper i botten så kakan inte fastnar.
  3. In i ugnen på 180 grader i ca 22 minuter. Låt sedan svalna och stör över florsocker och servera med vispgrädde. Jag hade kunnat skippa grädden och även dragit ner lite på sockret. Men det skulle nog gjort susen med den där teskeden salt.

Blev hur som otroligt gott och hela kakan gick åt till 4 personer (halvt recept). Tror Ville åt upp halva själv, fast han säger sig inte tycka om kardemumma. ; P

Kommer definitivt göra denna igen. Man kan ju ändra smaksättningen lite som man vill tänker jag.

Semmelkladdkaka recept

En reaktion till “Semmelkladdkaka, en ny variant av semla.”

Kommentera

