Promenad och fotoutställning.

alluxPromenad-i-Spanga

Det går lite långt mellan uppdateringarna här, men jag får väl göra ett litet sammandrag av den senaste tiden. Har väl inte hänt så himla mycket.Mitt liv ser mest ut så här, vakna, träna, jobba, umgås med familjen, sova. och så börjar det om igen. Känns helt ok. : )

Förra helgen tog vi oss in till stan efter Villes tennisträning för ett besök på Fotografiska och utställningarna ”Där barnen sover” av fotograf Magnus Wennman och ”Up close” av Martin Schoeller. Två väldigt olika utställningar. Jag önskar att alla som tycker att Sverige ska stänga gränserna, bränner ner flyktingboenden och som säger att vi inte har råd att ta emot fler flyktingar skulle bli tvingade att titta på bilderna av barnen som flyr för sina liv, har fått lämna allt och att de sedan ska tänka sig in i situationen att det var deras barn på de där bilderna. Kan man då säga ”nä nu får det vara nog, vi kommer få betala så mycket mer i skatt för att dom ska få ett nytt hem och känna sig trygga igen…” Skulle inte tro det.

tamam2
Foto: Magnus Wennman

Femåriga Tamam är rädd för sin kudde. Varje kväll när det är dags att lägga sig kommer tårarna. Luftanfallen i hemstaden Homs kom oftast på natten och trots att hon sovit på andra ställen i nästan två år förstår hon fortfarande inte att det inte är kudden som är farlig.

Som förra helgen tog vi även igår en promenad i det soliga vädret. Så härligt. Önskade dock att man i te behövde gå en promenad för att komma ut, även om det självklart är bra med promenader, men hade velat ha en tomt med en massa att göra så det var naturligt att hänga ute. Well, hade jag det skulle jag väl klaga över dåligt samvete för att ditt och datt behövde fixas hela tiden.  ; P

Igår skjutsade D Max till en kompis för en natt med dataspel-mania, dvs LAN. Undrar hur många timmar han sovit jag. Men det verkar vara halva grejjen att sova så få timmar som möjligt, helst ska man ”dygna”, dvs vara uppe ett helt dygn. Det är coolast. Tänk att man var typ så själv i den åldern, och idag tycker jag bland det bästa som finns är att få gå och lägga mig. Ha, ha.

En annan sak som jag inte fått med tidigare är att jag varit några turer till läkare och ortoped för mina hallux valgus fötter. Den första ortopeden ville inte operera min stortå som jag själv lider mest av utan han tolkade röntkenbilderna som mitt största problem var hyperpronation och rekommenderade en operation där man sätter in en skruv på utsidan av foten vid fotknölen för att räta upp underbenet och knät. Han hittade också artros i båda stortårna och tyckte att det fanns en risk om man opererade hallux valgus att artrosen blev sämre.

Inte helt nöjd med svaret så jag bad min läkare om en remiss till en annan ortoped för en second opinion. Den ortopeden höll inte alls med den förste om hyperpronationen och hade inte heller sett någon korelation mellan hallux valgus operation att det skulle förvärra artrosen. Mycket märkligt. Men eftersom jag lider mer av tån än ev plattfot som jag tror går att träna upp, så valde jag att gå på ortoped nr 2’s rekommendation och bad honom remittera mig för operation. Så nu väntar jag på op-tid.

Idag har vi inte presterat så himla mycket än. Jag och D kom iväg till gymmet lite sent och sedan åkte D och veckohandlade medans jag duschade och tog hand om tvättberget och nu har han skjutsat Ville till badminton och plockar upp Max med dator på vägen hem sedan.

Vi kom på att det nog vore smart att vara lite strategisk och dammtorka här hemma inför nästa helg då D’s föräldrar kommer för att fira honom på lördagen. Vet av erfarenhet att det brukar bli jäkligt körigt att städa på lördag förmiddag innan gäster så vore skönt att ha det värsta bortgjort nu. I veckan orkas det inte med något sån’t så det är bara att hugga i antar jag.

Trevlig alla hjärtansdag till dig! <3

Kommentera

