Hallux valgusoperation : Operationsdag

Jag tog, efter många års funderande tag i min sneda tå, sk Hallux valgus och bokade tid på vårdcentralen. Fick remiss till röntgen och sedan till ortopeden i Vällingby för bedömning.

Ortopeden tyckte inte att min halluxvalgus var mitt största problem utan att jag ”superpronerade”, s.k. plattfot och berättade även att jag hade artros i båda stortårna. Han tyckte att jag istället skulle göra en operation där man sätter in en skruv på utsidan av foten, vid fotknölen för att vrida upp underbenet och knät för att få en annan vinkel på belastning av foten. Han sa även att artrosen skulle försämras vid en halluxvalgus operation.

Eftersom det kändes som en ny operationsmetod och det ju faktiskt var knölen jag hade mest ont i samt att jag läst att plattfot kan tränas upp, bad jag min läkare på VC om att få remiss till ytterligare en ortoped – Fotkirurgen på Sofiahemmet för en second opinion.

Efter någon vecka fick jag tid där och fick träffa en jättetrevlig ortoped som jag verkligen fick förtroende för. Han instämde inte helt i föregående kollegas bedömning, utan var på min linje. Så med det i ryggen bad jag ortoped nr 2 skicka mig vidare då jag inte längre har en sjukvårdsförsäkring (hade på förra jobbet) utan skulle få bekosta operationen själv om jag ville opereras där.

Hamnade då på Aleris Sabbatsberg och doktor Staffan Wallén där jag blev inbokad för operation. Från mitt möte med dr Wallén tog det lite drygt en månad tills jag fick min operationstid som alltså var igår. Jag hade angett att jag kunde ta en tid med kort varsel och även en annan läkare, så det kortade nog ner väntetiden betydligt.

Hallux valgus, innan operationInnan operation. Är alltså högra foten (vänster i bild) som jag opererat.

Kl 7:25 infann jag mig alltså på Oliviecronasväg den 1 april. Fastande sedan kvällen innan och  endast ett glas vatten på morgonen. Duschad både kväll och morgon med Hibiscrub, från topp till tå och härligt osminkad. Min hy är inte på topp så det är fasen sjukt jobbigt att vida mig offentligt utan foundation! Men jag överlevde transportsträckan med pendel och buss. Ha, ha.

Vid kl 8 får jag träffa narkosläkaren ”Stora Anders”, som lokalbefövade foten från vristen och ut med 5 sprutor. Tydligen gör de sprutorna grymt ont så jag fick en cocktail lugnande/smärtstillande som jag tror måste ha fått mig somna bara just när han stack mig för jag märkte det inte ens. Helt fantastiskt. Jag tyckte jag pratade med sköterskan hela tiden men plötsligt var det klart. Anledningen till varför man bedömer vristen är att man sätter en manschett hårt som tusan för att strypa blodtillförseln ut i foten under operationen.

Sedan blev det en lång väntan där jag kunde ligga och surfa på mobilen. Ca kl 10 var det dags för op. Och det var ju tänkt att jag skulle opererats med lokalbedövningen, men när de började prata där bakom skynket om skalpeller hit och dit så frågade sköterskan om jag inte ville ha något. Jag trodde att hon kanske bara skulle ge mig lugnande men jag slocknade direkt. Zzzzzz.

Vaknade ganska precis 1 h efteråt när jag rullades in på uppvak. Kände mig ganska pigg direkt men fick stanna kvar nästan tre timmar för att vänta på att min läkare skulle operera färdigt och skriva ut mig. Han lär väl ha varit på lunch däremellan med antar jag. Jag fick te och macka på sängen. Inte fy skam. : )

Fick utskrivet Oxycodone 5 mg (morfinliknande) och Pamol 500 mg (paracetamol). Oxycodone 1 tablett 5 ggr/dygn och Pamol 2 tabletter 4 ggr/dygn.

”Stora Anders” hade berättar att bedövningen kunde sitta i från 6 till 24 h, så jag hade ju hoppats på det senare. Redan kl 16 började jag få känning i operationsområdet och började min kur. Tog sedan nästa vid kl 20:00 och den tredje kl 01:00. Vaknade kl 03:00 med ont, riktigt ont. Ringde 1177 och blev rådd att ta en full dos ändå och även en till morgonen för att sedan kontakta St Görans akutmottagning direkt på morgonen för att få en ny plan då den jag fått tydligen inte var tillräcklig.

Sköterskan på 1177 berättade att det var väl känt att man hade väldig smärta efter den här typen av operation och tyckte nog att dosen var väl snålt tilltagen om jag tolkade honom rätt. Blir lite sur då jag påpekade för min läkare att eftersom det just var helg att få något som skulle hålla över den.

Nu är det snart en timme sedan jag tog extradosen men har fortfarande rejält ont. Sova är ju bara att glömma… Försöker intala mig att om jag inte tagit extradosen nu, hade jag kanske haft ännu ondare…

Som min systerdotter på 4,5 år säger – Det är bara att bita ihop.

Länk till film hur operationen går till (animerat, inget blod ; )

One thought on “Hallux valgusoperation : Operationsdag”

Kommentera

