Hallux valgusoperation: Dag 5

Onsdag, fem dagar efter operationen och det går ju ganska bra det här tror jag. Svårt att veta hur det ”ska” vara, men igår, när det var strålande sol, gav jag mig ut på en minipromenad till soprummet. Gick ju fint att halta mig fram. Vet inte riktigt hur jag ska förklara att jag går, men testa att bara gå på hälen med ena foten. Blir liksom att det benet går framför och eftersom jag inte kan rulla på foten mot tån så kan jag inte heller sträcka ut steget bakåt liksom. Jäkligt ansträngande vill jag lova.
Satt ute i solen och läste i säkert en timme. Så skönt! Köpte boken Öppnas i händelse av min död av Liane Moriarty förra veckan för att ha något att läsa. Känns bra hittills.

Är lite irriterad över att jag varit tvungen att jobba så mycket de här dagarna pga kampanjstart den här morgonen. Har nog sammanlagt jobbat 2 arbetsdagar den här helgen och måndag-tisdag. Får kvitta ut dom timmarna sedan tänker jag.

Jag har trappat ner på medicineringen och imorse vaknade jag med huvudvärk som övergick i något vansinnigt migränaktigt. Mådde så illa, och var tvungen att gömma ögonen. Var så nära på att spy. Känns som det borde vara avvänjningen från morfinet. Så nu tänker jag absolut inte ta något mer av dom tabletterna. Behövs det så tar jag paracetamolen. Lyckades somna och vaknade efter ca 30 min av att D ringde att hans bud var på väg! Han passade på att beställa en massa ölbryggargrejjer, hans nya hobby, nu när jag är hemma. Som tur var hade det värsta gått över och jag fick kravla mig upp, flottig och ofräsch och ta emot hans paket vid dörren.

Känner fortfarande att huvudet inte är helt på topp och att jag ser lite knepigt.

Fick förresten veta av läkaren på akuten att man inte ska ta Ipren när man kapat ben. Annars brukar ju kombon Ipren/Alvedon vara väldigt effektivt, men tydligen inte när man vill att skelett ska växa ihop igen. Bra att veta!

Har börjat röra lite på småtårna, är livrädd att råka ta i med stortån, vet inte hur den funkar ännu? Ibland stramar det väldigt på undersidan och smärtar från insidan på tåspetsen, genom tån till knölen och till senorna upp mot vristen. Tycker det känns lättare att vicka på vristen, i början tyckte jag inte det gick alls, vet inte om det berodde på att jag var feg, att bandaget är så hårt lindat eller något annat, men försöker testa hur mycket som det går att röra på delarna. Känns som jag spänner upp foten hela tiden och tror att den är lindad att vara i det läget, men börjar försöka sträcka ut lite. Man blir ju lite sned i kroppen av att inte kunna belasta på ena foten ordentligt och alltid sitta med benet högt, dvs på ena rumpbenet bara. Känns som jag kommer få besöka kiropraktorn och dra till mig rätt efter det här. : )

hallux_valgux_blåmärken_efter_operation
Lyfte lite på bandaget och såg blåmärkena efter bedövingssprutorna (de jag inte kommer ihåg att jag fick).

Uppdatering 19:00: Klarade mig visst inte undan utan på eftermiddagen var jag tvungen att använda hinken som Max ställt fram åt mig. Det var den lunchen det… Men huvudvärken släppte!

Blev bjuden på våfflor till middag av barnen då D är på AW med jobbet. Skönt att ha så stora barn som tar hand om en. Håller tummarna att migränen inte kommer tillbaka mer.

Kommentera

