Hallux valgusoperation : Dag 7

En vecka sedan op. Var ner till vårdcentralen igår för jag ville byta mitt bandage som är så äckligt med intorkat blod och så. Tog bilen ner med min klumpfot, inte helt trafiksäkert men då det bara är 30 km/h den korta sträckan ner till centrum så fick det gå. Kändes himla märkligt att komma ut i verkligheten. Går som i en liten bubbla här hemma och all fokus på min fot. Blev så sugen på att ta en tur in på affären med, men behärskade mig och åkte hem igen. Var nog ganska bra då foten värkte på kvällen sedan.

Fick inget nytt bandage dock då foten är speciallindad för att hålla tån på plats och sköterskorna nere på VC har inte gått den kursen. Så hon la över en kompress och en elastisk binda bara för att täcka över det fula, så den ser ut som ny. : )

Bokade in tid hos distriktssköterskan nästa fredag, 2 veckor efter operation, men funderar på om det är lite väl ivrigt, kanske skulle ta och boka om till på måndagen efter åtminstone. Finns väl ingen anledning att stressa ta bort stygnen? Tänker att det borde vara bättre att det är ordentligt läkt först.

Passar på att gå runt här hemma så mycket som möjligt. Imorse gjorde jag någon variant av enbensknäböj som funkade med klumpfoten. Måste aktivera musklerna känner jag, får typ ont i hela benet av allt stillasittande. Man kunde jo tänka sig att jag skulle vara van att sitta mycket med tanke på det kontorsjobb jag har, men det är inte samma sak när ena benet hela tiden ska vara i högläge. Går fortfarande inte att ha foten i golvet mer än korta stunder pga den håller på att sprängas. Ska bli sååå skönt när det ger med sig.

Har inte varit på gymet på 1 vecka nu. Försöker intala mig att det inte är någon panik, en vecka är inget, men går och känner efter om jag tappat muskler. He, he.

Sitter och tittar ut genom fönstret, följer vädret och längtar tills jag kan få ta tag i trädgården. Vill toppdressa gräsmattan, gödsla rabatterna och framförallt rensa bort gammalt vissnat så alla vårlökar syns ordentligt. Spricker det upp i eftermiddag så ska jag försöka mig ut och klippa ner lite. Häcken på framsidan slår snart ut. Går så himla fort när det väl börjar.

Kommentera

