Hallux valgusoperation : Dag 21

Exakt 3 veckor efter min operation och idag efter middagen drog jag av bandaget. Ligger i soffan och undrar om det var så smart men efter att jag mejlat med läkaren som gjorde operationen så är det absolut ok.

Mejlsvar 1:

Hej      
Såvitt jag förstår har såret läkt inga infektionstecken. Jag förutsätter att du inte har någon vilovärk längre. Du kan byta till tåspridare nu, bandage behövs inte längre om det inte är kraftigt svullet eller såret vätskar. Om svullnaden tillåter kan du använda vanlig sko eller sandal, du får gå på foten. 

Det är viktigt att du tränar rörligheten även om det känns stelt. Ingenting kan gå sönder. Det är lättare att få upp rörligheten om man tränar tidigt. Har såret varit torrt en vecka kan du duscha utan tejp. Ärrplåster är förmodligen bara bra. Innehåller det zink skyddar det också mot solbränna. Som tidigare bör du undvika svullnad genom att sitta med foten högt. Det är bra att gå att men undvik att stå stilla länge.

Foten såg overkligt smal ut, men kom att tänka på att den andra foten ju är svullen efter en hel dag och den opererade varit lindad så inte så konstigt.

Det är verkligen superkonstig känsla utan bandaget. Först kändes det bara skönt att få lufta den men vågar absolut inte stödja ännu, så går ff på samma sätt som innan, dvs på utsidan foten. Det drar också mycket mer i ärret utan lindan.

Försökte vicka på tån, men får ingen riktigt kontroll. Ibland får jag liksom tag på musklerna som kontrollerar yttersta leden, närmast tåspetsen alltså, och då gör det jäkligt ont när jag böjer till. Den stora leden får jag inte kontakt med alls känns det som, eller så är jag för rädd. 

Får se hur det känns imorgon. Då ska jag ta och köpa ärrplåster på Apoteket som jag frågade läkaren om. Känns som en bra investering och så ska jag kunna duscha med det vilket innebär att jag kan stå och duscha! Jippo!

Kommentera

