Skolavslutning & midsommarafton i radhuset.

Skolavslutning 14 juni

Max och Ville går på ju på Kunskapsskolan här i Spånga och där finns det inte möjlighet för föräldrar och anhöriga att vara med på skolavslutningarna. Det finns helt enkelt inte plats.  Lite trist då de på Solhemsskolan alltid hade avslutning ute på skolgården med sång och tal från rektorn. Men, men.

Direkt efter att de slutat så hade dom bestämt sig för att gå ner till Coop för att köpa sig var sin Ben & Jerrys för att fira sig själva. Jag och D jobbade hemifrån så när de sedan kom hem, och smält glassen något så åkte vi ut till Kaanans trädgårdscafé för en lunch i solen. Himla mysigt och gott! Tyvärr var nästan all mat slut, så det fick bli pannkakor för killarna, medan jag och D lyckades få tag på de sista salladerna.

Vi satt i solen en stund och tittade på när modiga badare hoppade från tornet.

Midsommarafton i radhuset

Eftersom Max skulle buss till kollot i Värmland skulle gå från stan kl 12 på midsommardan delade familjen upp sig på midsommarafton så D och Ville åkte till stugan för att fira med D’s familj och jag och Max stannade hemma i radhuset. Efter att jag vinkat av Max på Östra station så tog jag tåget till Strängnäs och anslöt till de övriga.

Men jag och min förstfödde hade ett egen liten mini-midsommarfirande där vi till lunch gjorde små västerbottenostpajjer i muffinsformar av färdigköpt smördeg (det är dom som ser ut som små kronor på våra tallrikar på bilden under) som vi åt till förrätt och så lite färdig sill och kokt färskpotatis sedan.

Till efterrätt hade jag gjort minivariant av Änglapajen som man MÅSTE ha på midsommarafton. Jag halverade bara receptet så blev det precis lagom till 2 såna här små pajformar. Kortade dock ner tiden i ugnen.

Recept på Änglapaj/Sommartårta hitta du här.

Så är då Max på kollo i 14 dagar, Djuprämmen Watercamp heter det han varit på de senaste tre åren, och i år är det näst sista han kan vara med innan han blir för gammal.

Ville lämnade vi hos farmor med kusin Mira i stugan när jag och D var tvungna att åka hem för att jobba.

Kommentera

