Gestalta en dikt.

Skolarbete-Far-jag-kan-inte-få-upp-min-kokosnötMax ska gestalta ”Far jag kan inte få upp min kokosnöt”. (Ser nu att han missat ett s, ops! Nu kommer han inte bli glad.)

Igår lördag, lämnade vi bort båda killarna till var sin kompis för att sova över. Jag och D var bjudna hem till D’s bror på middag, och det skulle vara barnfritt. Vad vi senare upptäckte när vi kom dit var att alla andra hade sina kids med. Hm..? Men, men. Skönt ändå att få vara själva och jag tror att killarna hade det roligare hos sina kompisar också.

Innan Max skulle iväg till sin kompis så satt jag men honom hela förmiddagen och hjälpte honom med skolarbete som han kommit efter med. I Kunskapsskolan sätter man upp vilket slutbetyg man vill ha, och så får man lägga upp sin termin vilka olika steg man behöver klara av till olika veckor så man hinner med alla kurser som behövs för att få det betyg man satt som mål.

Max har satt ganska höra mål, så det innebär ett rätt högt tempo och han har inte riktigt kommit in i hur studierna behöver läggas upp per vecka för att hinna med när det konkurrerar med träningar och dataspelande. Nu ska vi se till att han kommer i fas till veckan som börjar imorgon.

Den här helgen var en av uppgifterna att läsa ca 10 dikter med någon annan, träna på lästekniken, välja ut två av dom och svara på ett antal frågor som vad man tyckte bäst om med dom. På vilket sätt skilde dom sig åt och vad var gemensamt, etc.

Nu sitter vi med andar delen av svenskauppgiften som handlar om att gestalta en av dikterna på valfritt sätt. Max valde Far jag kan inte få upp min kokosnöt (jag visste inte att det var en dikt?) och att gestalta den som en seriestrip.

Inte nog med den uppgiften så ska han också komplettera en berättelse på engelska som han skrivit men som läraren tyckte skulle vara två sidor längre. Tror du han var nöjd när han fick veta det? Eh, nej. Inte direkt. Så nu ska vi försöka komma på några händelser att förlänga med i mitten av berättelsen.

Allt detta ska vara klart till kl 17 då vi måste äta middag för att sedan hinna till bion i Vällingby då jag köpt biljetter till Frost.

Oj, oj. Det är bara att ladda upp tålamodet för det kommer bli en hel del tjat och gnat är jag rädd.

Gestalta en dikt.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.